Coaching
Vælg kursustype
Vælg tema

- Introduktion til unge og deres ungdomsliv.
- Viden om selvværd og selvværdsproblematikker.
- Opmærksomhedspunkter til at spotte lavt selvværd hos unge.
- Samtaler om unge og deres selvforståelse.
- Træning af omsorgsgivende og støttende samtaleteknikker.
- Øvelser der kan styrke selvværdet.

- Du får opkvalificeret din viden om ungdomstiden, unge mennesker samt om unges automatiske tanker og reaktioner.
- Uddannelsesforløbet giver dig viden og inspiration til at skabe tillidsfulde relationer som et vigtigt udgangspunkt for coachende samtaler.
- Du bliver opøvet i at anvende opmærksom, lyttende, nærværende og relationsopbyggende kommunikation.
- Du bliver præsenteret for og træner forskellige coachende samtaleteknikker.
- Uddannelsesforløbet giver dig grundlæggende og letanvendelig viden om sensitivitet, introverte og ekstroverte personlighedstræk.
- Du kommer til at arbejde med øvelser om selvværd, selvforståelse, beslutningstagning samt øvelser, der kan hjælpe den unge til at finde ro i sig selv.
- Du får viden om unge med lavt selvværd, angst, stress, selvskade- og spiseproblematikker.
- Du får redskaber til at håndtere svære samtaler med tavse eller modvillige unge, unge i mistrivsel og unge med andre udfordringer.
- Uddannelsforløbet giver dig indsigt i din rolle som ungecoach. Du bliver bevidstgjort om bl.a. selvomsorg og kerneværdier.

- Du får grundlæggende viden, der styrker din forståelse af unge mennesker. Herunder biografisk udvikling, kognitiv udvikling, identitetsdannelse samt ydre påvirkninger fra skole og samfund.
- Du bliver bevidst om, hvordan du kan skabe gode rammer for coachende samtaler med unge. Herunder relevante overvejelser til brug før, under og efter samtalen.
- Kurset giver dig input til arbejdet med relationer og relationsopbygning som et vigtigt udgangspunkt for samtaler med unge.
- Kurset giver dig træning i empatisk, lyttende, ikkedømmende, reflekterende og ærlig kommunikation – både verbal og nonverbal kommunikation.
- Kurset giver dig inspiration til dine samtaler med unge, der er tavse, frustrerede, opgivende og med unge, der bekymrer sig eller overanalyserer.
- Du afprøver og lærer at afvikle forskellige coachingøvelser og tankehåndteringsøvelser. Øvelser der fx styrker unges selvforståelse, beslutningstagning og håndtering af udfordringer.
Artikler
Underviser-portræt: Grethe Lindbjerg
Vi mødte underviser Grethe Lindbjerg til en snak om den coachende samtale med unge, om forskellige ungetyper og former for mistrivsel samt om, hvordan man bibeholder sin egen gnist i arbejdet med de unge. 15 km syd for Kalundborg, nær…
Når mestringsstrategien bliver et jerngreb
Selvskadende adfærd blandt unge er desværre i stigning. Selvskaden er en måde at håndtere psykisk smerte på – og den har mange ansigter. Den kan komme til udtryk direkte – som eksempelvis via ’cutting’ – eller den kan være mere…
3 skarpe til Ida Kortbæk – underviser på KRAP-kurset
HVILKEN PSYKOLOGISK RETNING VOKSER KRAP UD AF? KRAP er en syntese af det, der virker, og derfor naturligvis også en syntese af mange forskellige psykologiske perspektiver. Det primære psykologiske afsæt for KRAP er dog den kognitive tradition, nærmere betegnet den…
Forandringsudsagnet er første skridt på vej mod fastholdelse
Vejledning af unge mennesker vil fra tid til anden involvere samtaler om fastholdelse i job eller på uddannelse. Den enkelte fraværssamtale kan være svær at få greb om, hvis ikke man har de rette værktøjer. Her kan Den Motiverende Samtale…
Man kan en masse på trods af sin dysleksi
af Mathias Randel Søndergaard “Man kan en masse på trods af sin dysleksi, og den må ikke gøres til mere, end den er.” Ifølge portalen Sundhed.dk har ca. 8 % af børn i skolealderen og unge i uddannelsessystemet diagnosen dysleksi…
Undervisning i krigstider
Hvordan tilrettelægger folkeskolelærere deres undervisning – samtidig med, at de tager højde for elevernes spørgsmål? Konflikten fylder i hjemmene Siden den russiske invasion af Ukraine begyndte torsdag den 24. februar 2022, har mediebilledet været heftigt præget af blodige forsider, sikkerhedspolitiske…
Opsamlingsarbejde ovenpå nedlukning
HviLket opsamlingsarbejde venter fagfolk ovenpå nedlukninger af folkeskolen? Af Mathias Randel Søndergaard I takt med coronaens indtog i samfundet, hvor restriktioner på baggrund af nedlukningerne var en fast del af hverdagen, blev unges trivsel fremhævet som en af udfordringerne ved…
Som kognitiv vejleder skal man modstå ‘ordner-refleksen’
Som vejleder skal du ikke være ekspert på, hvad der er bedst for den unge. Du skal forholde dig undersøgende og dermed støtte i den ønskede forandring I efteråret 2022 starter en ny årgang på Generators uddannelse til Kognitiv vejleder,…
TEMA: Eksamensangst – interview med Sanne Kjær, Afdelingsleder i Studenterrådgivningen
Sanne Kjær har stor faglig erfaring med angst og er medforfatter på bogen Eksamensangst. Bogen henvender sig til både elever/studerende og lærere samt vejledere og giver viden og konkrete redskaber til at håndtere eksamensangst. Sanne Kjær fortæller i dette interview…
Klemte køn – en snak om kønsbevidst pædagogik
Tekla Canger er underviser hos Generator. Hun er særligt optaget af de børn og unge, som føler sig ’klemt’ i en normativ og kønsstereotyp forestilling om, hvad det vil sige at være henholdsvis dreng og pige. I dette interview har…
Om digitale sexkrænkelser
Sociale medier udgør en stor del af vores kontaktflade i dag. Her har vi mulighed for at dele, like, kommentere og sende forskellige ting til hinanden. Det er der ikke noget galt i. Så længe at de ting, vi deler…
Om psykisk mistrivsel
Psykisk mistrivsel blandt unge er i vækst. Det er der desværre flere undersøgelser, der har peget på de sidste 5 år. Psykisk mistrivsel er et udtryk for, at den mentale sundhed ikke er i balance og kan ifølge Sundhedsstyrelsen forstås…