Temaer

Teenagecoaching

Det er en kendsgerning, at mange unge i teenagealderen har følelserne siddende uden på tøjet. Mens kroppen udvikler sig, ræser hormonerne rundt i kroppen, og det kan give oplevelsen af et indre følelsesmæssigt kaos og afstedkomme humørsvingninger. Inden for psykologien begyndte man for alvor at interessere sig for ungdommens adfærd i starten af 1900-tallet, hvor den amerikanske psykolog Stanley Hall fremsatte sin teori Storm and stress. Teorien beskrev ungdomslivet som præget af storm og stress, og han uddyber teorien med følgende tre kendetegn:

  • Konflikter med forældre
  • Humørsvingninger
  • Risikofyldt adfærd.

Der er sikkert mange forældre, der kan nikke genkendende til disse adfærdstræk, men storm og stress-teorien er sidenhen blevet kritiseret for at forenkle ungdsomlivets essens. Alligevel havde Stanley Halls teori afgørende betydning for, hvordan man indrettede skolen, sådan at den var tilpasset bedst muligt til de unges behov og adfærd.

Teenager anno 2019

Teenagealderen er ofte fyldt med mange tanker – og sommetider bekymringer – om fremtiden. At være teenager i dag er ikke blevet nemmere. Der stilles krav til, at unge mennesker ved, hvad de vil – helst fra en tidlig alder. Det kan være svært at vokse op, hvis man føler, at det vigtigste er, at man hele tiden er på rette vej og ikke skifter mening eller spor.

Men nogle gange er det netop, når vi skifter mening, at vi faktisk bliver klogere på os selv og livet omkring os. Det er også derfor, at det kan være svært at leve op til den ide om at være ’perfekt’, som vores samfund – og måske særligt de sociale medier – omgiver os med. For hvem er egentlig perfekt, når det kommer til stykket? Du kan læse mere om perfektionisme her.

Teenagecoaching – At reflektere sammen 

Teenagecoaching – også kaldet ungdomscoaching – er en samtaleform, der er bygget op om traditionelle coachingmetoder, men tilpasset de unge som målgruppe. Det er vigtigt, at den unge føler sig taget alvorligt, og derfor handler en del af teenagecoachingen også om, at de unge selv indtager en aktiv rolle i dialogen.

Et af de vigtigste greb er at få den unge til selv at reflektere over sin livssituation og tage ansvar for den. Teenagecoachingen vil ofte centrere sig om temaer som selvværd, vanebrydning og tankemønstre. I den forbindelse kan man arbejde med unges muligheder og valg, som kan være med til at styrke den livssituation, de befinder sig i og hjælpe dem til at træffe sunde og bæredygtige beslutninger. 

Referencer:

Crone, Eveline (2012): Teenagehjernens udvikling. Turbine

Se også relevante arrangementer:

teenagecoaching - dreng sidder op ad væg

Læs mere om kurset her

dreng jubler i solnedgang

Læs mere om uddannelsen her